GEO - Uusi ikkuna maailmaan

Kolumni: Osmo Rauhala

Tietämättään vahva

Maailma kuvataiteilijan silmin

Osmo Rauhala 10/2015

Dokumenttiohjelmissa kerrotaan, miten ihmiset kriisitilanteissa pystyvät ylittämään normaalin suorituskykynsä moninkertaisesti. Lastaan onnettomuusautosta pelastava äiti nostaa yli sata kiloa painoa tai hento skitsofreenikko paiskaa raivokohtauksensa aikana itseään isommat sairaanhoitajat lattiaan. Lihasvoima ja vipumomentit voidaan moninkertaistaa, kun ihminen käskyttää hermostossa lihaksiaan eri tavalla. Miten informaatio kulkee hermosoluissa, on kuitenkin vielä monin osin mysteeri.

Maineikkaassa yhdysvaltalaisessa Cornellin yliopistossa julkaistuissa raporteissa kerrotaan havainnoista, joiden mukaan ihminen pystyy aistimaan toisen ihmisen läsnäolon samassa huoneessa, vaikka tutkittavan kaikki perusaistit on eliminoitu. Kokeissa todettiin tutkittavien pystyvän jopa jossain määrin vaistomaan toisen henkilön mielialaa: oliko tämä iloinen, pelokas vai seksuaalisesti virittynyt.

Tieteelliset kriteerit täyttävää teoriaa näistä psi-kokemuksista ei ole vielä kyetty luomaan, vaikka telepatiasta ja ennalta tietämisestä löytyy myös tutkimusoloissa tehtyjä havaintoja. Kaikkea kun ei voi todistaa laboratoriossa tapahtuvaksi. Maailmassa on eläinlajeja, jotka eivät pysty saamaan jälkeläisiä eläintarhoissa, mutta luonnossa kylläkin. Olisi väärin väittää, etteivät ne lisäänny, koska sitä ei voida toistaa testiolosuhteissa.

Taiteessa puhutaan usein piirtäjän varmasta kädestä. Kyse on kuitenkin näkökyvystä ja aivojen toiminnasta. Siitä, miten piirtäjän silmä havaitsee valot ja varjot ja värien luonteen havainnoissa. Käden taito on oikeasti aivojen kykyä hahmottaa kohdetta, vaikka se tuntuu tapahtuvan fyysisen harjoituksen tuloksena.

Joskus parhaat taideteokset ja urheilusuoritukset syntyvät jonkinlaisessa tiedottomuudessa. Ilmiötä kutsutaan flowksi. Sen vallitessa ihminen pystyy parantamaan suoritustaan kytkemällä pois osan arkitietoisuuttaan. Maineikas jalkapalloilija Pelé kertoi joskus nähneensä tilanteet kentällä kuin hidastettuna filminä, joissa hän koki voivansa kirjaimellisesti juosta vastustajan läpi. Juuri tällaisen ”harhaisen” vision aikana hän pystyi parhaisiin suorituksiinsa.

Kyvykkyyden ja tietoisuuden suhdetta on kuvattu kolmiportaisena pyramidina. Alimmalla askelmalla suorituskyky on matala eikä suorittaja tiedosta tilaansa. Seuraavalla tasolla suorituskyky pysyy heikkona, mutta suorittaja tiedostaa sen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ja nousta kolmannelle tasolle, jossa ihminen on sekä kyvykäs että siitä tietoinen.

Vielä yhden askeleen eteenpäin vie mahdollisuus, jossa ihminen on kyvykäs, mutta ei tietoisesti vaan vaistomaisesti.

Olemme kartoittaneet maapallon ja avaruuden sen ympärillä, mutta aivomme ja sen voimavarat odottavat yhä Kolumbustaan.

Kirjoittaja on kuvataiteilija ja viljelijä, joka jakaa aikansa New Yorkissa sijaitsevan ateljeen ja Hämeessä sijaitsevan luomutilan kesken. Rauhala on tämän hetken tunnetuimpia suomalaisia nykytaiteilijoita. Hän on pitänyt liki 50 yksityis-näyttelyä, joista yli 30 ulkomailla.

  • Suosikit
  • Firefox
  • del.icio.us
  • Google
  • ie
GEO International