GEO - Uusi ikkuna maailmaan

Kolumni: Hannu-Pekka Björkman

Taulu kerrallaan

Kokemuksesta tiedämme, että suurissa taidemuseoissa käyskentely käy helposti työstä.

Hannu-Pekka Björkman

Louvre, Eremitaasi tai vaikkapa Uffizin galleria vaativat sekä jalkoja että hermoja taiteenrakastajalta. Turistina tunnemme usein epämääräistä velvollisuudentunnetta suorittaa museo, nähdä kaikki näytteille pantu. Aloitamme kiertelyn museossa hitaasti ja nautiskellen, mutta pian olemme lopen uupuneita ja kiiruhdamme läpi salien mielessämme lounas tai lasi kylmää olutta. Mestariteokset jäävät inhimillisten tarpeidemme jalkoihin.

Mutta on toinenkin tapa nauttia taiteesta. Voimme kutsua sitä vaikka hitaaksi taiteeksi. Slow art.

Joitakin vuosia sitten ajelimme Toscanassa päämääränämme tutkia Piero della Francescan töitä. Kohteena yksi taiteilija ja hänen työnsä.

Piero della Francescan jalanjäljillä kulkeminen tarjosi oivan mahdollisuuden harjoittaa kiireetöntä matkailua ja samalla syventyä hänen maalauksiinsa huolella ja ajan kanssa.

Arezzon kaupungissa sijaitsevassa San Francescon luostarikirkossa sijaitsee hänen sinne maalaamansa Pyhän ristin legendaa kuvaava freskosarja. Se on maalattu keskiajan kuuluisimman pyhimyslegendoja käsittelevän kirjan Legenda aurean mukaan. Samassa kirkossa sijaitsevat myös hänen maalauksensa Konstantinin uni, jota kutsutaan myös renessanssin ensimmäiseksi yömaalaukseksi valovaikutelmansa ansiosta. Kirkossa on myös kaksiosainen maalaus Pyhän ristin löytäminen ja ylentäminen. Arezzon kaupungin Duomo San Donatosta löytyy vielä hänen työnsä Pyhä Maria Magdalena.

Kaksi kirkkoa ja neljä maalausta eivät uuvuta vaan ainoastaan voimistavat janoa nähdä lisää. Noin kolmenkymmenen kilometrin päässä Arezzosta sijaitsevat kaksi seuraavaa etappia. Ensimmäisenä Sansepolcron pikkukaupunki ja siellä Museo Civico. Piero della Francescan majesteetillinen ylösnousemus sekä Suojaviittamadonna sijaitsevat tämän pikkumuseon suojissa.

Loppuhuipennus sijaitsee läheisessä Monterchin kylässä. Aikoinaan hautausmaan kappeliin maalattu Madonna del Parto sijaitsee nykyään kylän koulussa, joka on muutettu museoksi. Andrei Tarkovski kuvasi maalausta Nostalgia-elokuvansa vaikuttavassa alkujaksossa, jossa lapsettomat äidit rukoilevat Madonnalta lasta. Madonna del Parto eli raskaana oleva Madonna seisoo keskellä maalausta sinisessä viitassa enkelten kannatellessa kankaan liepeitä joiden takaa Maria on paljastunut. Madonna, ”Jumalan valitsema astia”, pitelee kättä vatsan päällä tyynenä ja majesteetillisena. Muistan, kuinka valtavaa tyydytystä tuotti nähdä tuo yksi ainoa maalaus museossa, joka on luotu vain sitä varten. Ympärillä hiljainen kylä ja iltapäivän kuumuus. Kiireettömyys taiteen äärellä auttaa meitä näkemään oleellisen.

Kirjoittaja työskentelee näyttelijäntyön professorina Taideyliopiston teatterikorkeakoulussa. Hän on näytellyt lukuisissa rooleissa teatterissa, elokuvissa sekä televisiosarjoissa. Björkman on kirjoittanut kolme kirjaa, joista viimeisin, esseeteos Välähdyksiä peilissä, ilmestyi keväällä.

  • Suosikit
  • Firefox
  • del.icio.us
  • Google
  • ie
GEO International